Programy lojalnościowe w firmie

2019-05-24

Coraz więcej dużych firm decyduje się na wdrożenie u siebie formy nagradzania pracowników jaką są program lojalnościowe. Zanim jednak zdecydujesz się na takie rozwiązanie także u siebie, powinieneś przemyśleć, jaki będzie jego cel? Oczywiście, zawsze może to być system pewnej motywacji, który ostatecznie odbije się na zyskach dla ciebie, czy to jednak odpowiedni powód, by wdrażać programy lojalnościowe w firmie? Okazuje się, że niekoniecznie.


Oczywiście, cele, jakie mają programy lojalnościowe w firmie, mogą być warunkowane wieloma kwestiami. Najpopularniejszy podział takich celów to z pewnością te w zależności od okresu ich obowiązywania. Mogą być cele krótkookresowe, które obejmują np. zwiększenie częstotliwości zakupów czy wizyt na stronie. Zgoła inaczej zadziałają cele długookresowe, które zakładają np. nawiązanie silnej relacji z klientem czy chociażby ogólnego zwiększenia świadomości rynkowej o danej marce.

Jak budować programy lojalnościowe?

Wyznaczenie celu, jaki mają osiągać wprowadzane w firmie programy lojalnościowe, to już duży krok ku sukcesowi jego powodzenia. Co jednak dalej? Okazuje się, że jest cały szereg punktów, które warto wziąć pod uwagę.

  • Kto i jak może dołączyć? - musisz precyzyjnie określić, czy programy lojalnościowe będą dla wszystkich, czy też dla konkretnej grupy odbiorców. Ważne jest ustalenie, jak można do nich dołączyć i czy trzeba spełniać jakiejś konkretne warunki. Ważne jest to, żebyś przy odpowiadaniu na to pytanie miał świadomość, kto jest twoją grupą docelową - to właśni do niej będą kierowane wszystkie komunikaty przedstawiające twoje programy lojalnościowe
  • jaki jest system przyznawania punktów i nagród - programy lojalnościowe, w których zbierane są punkty, to najczęstsze i zdecydowanie najprostsze rozwiązania. Jeśli klient wykona odpowiednie działanie, otrzymuje w zamian określoną ilość punktów, które finalnie mogą stanowić nagrodę w postaci zniżki, produktu czy bonu zakupowego. Na tym etapie powinieneś ustalić dokładnie, jaką kwotę klient musi wydać, by otrzymać kolejne punkty w waszym firmowym systemie. Bardzo ważna jest dokładna analiza tego punktu z działem sprzedażowym oraz księgowym twojej firmy.
  • jaki będzie sposób komunikacji - to kolejny punkt, który należy określić zanim twoje programy lojalnościowe ujrzą światło dzienne. Zaplanuj dokładnie sposób komunikacji z klientami na etapie wdrożenia oraz realizacji twojego projektu. Pamiętaj, że po raz kolejny musisz wrócić do swojej grupy docelowej i zbadać, jaka forma komunikacji jest dla niej najwygodniejsza i do tego się dostosować. Nie możesz oczekiwać, że młodzież nagle zacznie korzystać z telefonów stacjonarnych (przykład jest skrajny, ale dobitnie pokazuje, jakie to ważne)
  • przeanalizuj działania - gdy wdrażasz programy lojalnościowe w swojej firmie, musisz dokładnie przeanalizować każde działania, które podjąłeś dotychczas. W ten sposób będziesz miał pewność, że przygotowałeś ofertę naprawdę dostosowaną do potrzeb i zwyczajów zakupowych swoich klientów.