Zespoły rozrządu są ważną częścią silnika Twojego samochodu. Kontrolują, ile paliwa i powietrza trafia do cylindrów w odpowiednim czasie.
W starszych silnikach VW z pojedynczą krzywką można uzyskać ogólny rozrząd bez specjalnych narzędzi. Jednak w silniku BRM TDI specjalne narzędzia zostały zaprojektowane nie bez powodu. Niewielkie różnice w rozrządzie lub orientacji mogą spowodować słabe osiągi i katastrofalne uszkodzenie silnika (np. wygięte zawory).
Koszt
Koszt każdej wymiany rozrządu 1.9 TDI 105km zależy od kilku zmiennych. Wiek samochodu, marka silnika i model mogą mieć wpływ na koszt wymiany łańcucha rozrządu. Jeden silnik może mieć stosunkowo prosty system z niewielkimi miernikami napięcia i kołami pasowymi, co ułatwia wymianę łańcucha rozrządu. Z drugiej strony, niektóre silniki mają skomplikowane układy, których wymiana wymaga specjalistycznych narzędzi i specjalnego serwisu.
Wymiana paska rozrządu to skomplikowany proces, który może zająć mechanikowi kilka godzin, dlatego ważne jest, aby znaleźć warsztat samochodowy z dużym doświadczeniem. Dobry mechanik samochodowy będzie również śledził historię obsługi technicznej Twojego pojazdu, więc możesz mieć pewność, że otrzymasz uczciwą cenę za niezawodną, wysokiej jakości wymianę. Jeśli planujesz zakup używanego samochodu, warto sprawdzić przebieg, aby przekonać się, czy łańcuch rozrządu nie wymaga wymiany.
Objawy
Zespoły rozrządu są ważnymi elementami silnika, ponieważ umożliwiają wałowi rozrządu i wałowi korbowemu obracanie łańcucha, który z kolei porusza tłoki w górę i w dół wewnątrz cylindrów. Ponadto otwierają i zamykają zawory w cylindrach, aby wpuścić i wypuścić z nich powietrze, paliwo i spaliny. Jeśli rozrząd jest uszkodzony lub nie działa, może nie otwierać się i nie zamykać prawidłowo, co powoduje nieprawidłowe działanie silnika, takie jak nierówna praca, cofanie się ognia i inne.
Często najlepszym sposobem zdiagnozowania tego problemu jest wykonanie szybkiego odczytu z miernika rozrządu silnika. Dzięki temu dowiesz się, jak bardzo wałek rozrządu jest rozregulowany, co jest dobrą wskazówką, czy koła zębate są uszkodzone, czy nie. Jeśli silnik pracuje nierówno lub ma inne nietypowe objawy, czas przystąpić do montażu nowego łańcucha rozrządu i zestawu kół zębatych. Przywróci to sprawność Twojego samochodu i poprawi wrażenia z jazdy!
Naprawa
Zespoły kół zębatych umożliwiają obracanie łańcucha rozrządu przez wałek rozrządu i wał korbowy oraz są niezbędne do prawidłowego koordynowania pracy silnika. Ponadto są one smarowane olejem silnikowym, co zapewnia ich sprawne działanie.
Niezależnie od tego, czy chcesz zaoszczędzić trochę pieniędzy, czy po prostu chcesz, aby Twój VW TDI BRM działał z najwyższą wydajnością, wymiana łańcucha rozrządu jest ważnym elementem obsługi technicznej, który powinien znaleźć się na Twojej liście rzeczy do zrobienia. Ten kluczowy element jest podatny na zużycie i zaleca się wymianę paska co około 80 000 mil, aby uniknąć kosztownych napraw w przyszłości.
Na szczęście nasi doświadczeni i kompetentni doradcy serwisowi są gotowi pomóc Ci w dążeniu do uzyskania zdrowego i wydajnego silnika. Przyjrzymy się układowi rozrządu Twojego samochodu i powiemy Ci dokładnie, co się dzieje i kiedy należy wymienić pasek. Pokażemy Ci również najlepsze sposoby konserwacji silnika 1.9 TDI BRM i zapobiegniemy problemom w przyszłości.
Konserwacja
Rozrząd jest kluczowym elementem pracy Twojego silnika. Pomagają kontrolować, ile paliwa i powietrza trafia do cylindra. Kontrolują też, jak zamykają się i otwierają zawory oraz ile spalin jest uwalnianych.
Każdorazowo, gdy silnik się włącza, koła zębate rozrządu wchodzą w ruch i pracują do momentu ponownego wyłączenia pojazdu. Jeśli są uszkodzone lub zepsute, może to doprowadzić do poważnych problemów.
Łańcuchy i koła zębate rozrządu są smarowane olejem silnikowym, dlatego ważne jest, aby okresowo sprawdzać ich stan. Jeśli są w złym stanie, może być konieczna ich wymiana.
Serwis łańcucha rozrządu obejmuje zdjęcie pokrywy rozrządu, napinacza i łańcucha. Następnie mechanik sprawdzi, czy każdy z tych elementów nie jest uszkodzony lub zużyty. W razie potrzeby łańcuch i koła zębate zostaną wymienione wraz z prowadnicami. Jest to bardzo ważna naprawa dla zdrowia Twojego silnika. Powinna być wykonana przez profesjonalnego mechanika.