Silnik MPI co to znaczy?

Silnik MPI (Multi-Point Injection) to system wtrysku paliwa, w którym każdy cylinder ma swój wtryskiwacz. Systemy te zapewniają lepsze dozowanie paliwa i szybszą reakcję na ruchy przepustnicy kierowcy.

System MPI został opracowany dla silników lotniczych, ale od dawna jest też stosowany w samochodach. Jednak ten silnik jest coraz rzadziej spotykany.

Co to jest?

Jeśli kiedykolwiek widziałeś samochód z literami MPI na silniku, prawdopodobnie nie wiedziałeś, co one oznaczają. W rzeczywistości skrót ten oznacza Multi Point Injection.

Ten typ układu wtryskowego jest używany przez wielu producentów samochodów. Różni się od systemu wtrysku jednopunktowego tym, że wtryskuje paliwo do cylindrów w różnych momentach cyklu spalania.

System ten jest również nazywany wsadowym lub sekwencyjnym, w zależności od tego, jak jest używany. W systemie wsadowym wtrysk paliwa do cylindrów odbywa się partiami w trakcie cyklu spalania, natomiast w systemie sekwencyjnym jest on wykonywany w określonych momentach, aby zapewnić większą wydajność.

Jak na razie nie wiadomo, jaka będzie przyszłość tego typu silników. Jednak myślący przyszłościowo producenci utrzymują go przy życiu i stale wprowadzają do pojazdów przeznaczonych na rosyjskie drogi. Obecnie najczęściej można go spotkać w modelach Skoda Yeti i Volkswagen Polo.

Jakie są jego zalety?

Silnik MPI to rodzaj silnika benzynowego nowego typu z fabrycznie zainstalowanym wielopunktowym systemem wtrysku paliwa. W każdym cylindrze znajduje się wbudowany wtryskiwacz, który równomiernie rozprowadza mieszankę palną po obwodzie silnika.

Jedną z głównych zalet silników MPI jest to, że mogą być zasilane benzyną niskooktanową. Dzięki temu mogą zagwarantować bezpretensjonalność pod względem jakości paliwa i wydajnie pracować na benzynie AI-92, która jest charakterystyczna dla Rosji.

Inną zaletą silnika jest jego prostota i trwałość. Jego przebieg bez poważnych awarii wynosi 300 tys. km, pod warunkiem, że olej i filtry są wymieniane na czas.

W przeciwieństwie do silników konwencjonalnych, silnik Mitsubishi GDI osiąga niższe zużycie paliwa, zapewniając jednocześnie wyższą moc. Osiąga to poprzez zmianę czasu wtrysku, aby dostosować go do warunków obciążenia. W warunkach obciążenia typowych dla jazdy miejskiej paliwo jest wtryskiwane późno w suwie sprężania. Odparowanie paliwa na tym etapie suwu sprężania chłodzi powietrze, co poprawia sprawność objętościową.

Jakie są wady?

MPI (Multi Point Injection) to popularny typ silnika, który zastąpił system gaźnikowy w większości samochodów. Ten typ silnika ma wiele zalet.

Jedną z najbardziej zauważalnych jest jego zdolność do oszczędzania paliwa, co jest ważną zaletą dla tych, którzy chcą zaoszczędzić na cenach gazu. Inną zaletą jest to, że jest łatwiejszy w naprawie i utrzymaniu niż inne typy silników.

Jednakże są też wady. Po pierwsze, paliwo dostarczane do cylindrów miesza się z powietrzem, zanim trafi do cylindra, co ogranicza reakcję na dostarczanie paliwa i kontrolę spalania.

GDI, z drugiej strony, jest typem silnika, który jest w stanie pokonać te ograniczenia, podając sprężone paliwo bezpośrednio do cylindra. Dodatkową zaletą tej techniki jest możliwość precyzyjnego sterowania czasem wtrysku, aby dostosować go do warunków obciążenia. Dzięki temu uzyskano lepszą moc i oszczędność paliwa niż w przypadku silników MPI.

Jaka jest przyszłość tego typu silników?

Wtrysk wielopunktowy jest stosunkowo nowym typem silnika, ale ma kilka cech, które odróżniają go od innych podobnych silników. Jedną z nich jest system chłodzenia wodą, który zapobiega wrzeniu paliwa.

Drugą ważną cechą jest to, że silniki MPI nie mają turbosprężarek, jak silniki TSI. Zamiast tego używają pompy gazowej, która pompuje benzynę ze zbiornika do kolektora rozruchowego pod ciśnieniem trzech atmosfer.

Dodatkowo ta konstrukcja jest bardziej ekonomiczna i przyjazna dla środowiska. Jest również łatwiejsza w utrzymaniu niż silnik TSI.

Jednakże nadal jest wiele osób, które uważają, że silniki MPI nie mają przyszłości. Twierdzą, że technologia jest przestarzała, a poziom wydajności drastycznie się obniżył, ale to nie do końca prawda.