Zwykły silnik czterosuwowy ma wiele ruchomych części – tłoki, wałki rozrządu i korbowody, które pracują w bardzo precyzyjny sposób, aby wytworzyć moc. Utrzymanie synchronizacji wszystkich tych elementów jest zadaniem wymagającym dokładnego planowania i wielu przemyśleń.
Rozrząd zapłonu jest regulowany w celu optymalizacji stosunku paliwa do powietrza. Regulacja ta zmienia również ilość paliwa zużywanego w celu uzyskania maksymalnego momentu obrotowego.
Łańcuch rozrządu
Twój silnik musi mieć precyzyjny, mechaniczny rozrząd, aby zapewnić wykonanie czterech suwów: wlotu, sprężania, spalania i wydechu. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu wału rozrządu i wału korbowego, które współpracują ze sobą w celu otwierania i zamykania zaworów w głowicy cylindra oraz poruszania tłoków i korbowodów.
To wszystko zależy od łańcucha rozrządu, który synchronizuje wszystko, przenosząc ruchy wału korbowego na wał rozrządu. Łańcuch składa się z metalowych ogniw, podobnych do tych, które można znaleźć w łańcuchach rowerowych, i porusza się na zębatych kołach, które znajdują się na końcach wału korbowego i wałka rozrządu.
Łańcuchy rozrządu zużywają się z czasem i mogą pękać, przeskakiwać zęby w kołach zębatych lub rozciągać się, co zmienia rozrząd silnika. Z czasem może to powodować wiele problemów, takich jak wycieki oleju, nietypowe odgłosy, słabe osiągi i nieprawidłowe zapłony.
Wał korbowy
Wał korbowy jest kluczowym elementem silnika, który przekształca pionowy ruch tłoków w energię obrotową napędzającą samochód. Zapewnia również synchronizację układu zapłonowego z korbą, co jest ważne dla uzyskania najlepszych wyników spalania w silniku.
Układ rozrządu wykorzystuje serię znaczników umieszczonych na krzywce, pokrywie zaworów i zębatkach korby. Znaczniki te – o różnej wielkości, od kresek po cyfry lub wypustki – pomagają wałowi korbowemu i wałom rozrządu otwierać zawory dokładnie w odpowiednim czasie, umożliwiając silnikowi spalanie odpowiedniej mieszanki paliwowej w celu wytworzenia mocy.
Wał korbowy musi mieć również odpowiednie ciśnienie oleju, które może być dostarczane na wiele różnych sposobów. Czopy główne i czopy korbowe pracują na warstwie oleju, który jest wtłaczany do przestrzeni między nimi przez otwór olejowy wywiercony w panewce wału korbowego i odpowiadający mu otwór w panewce łożyska.
Wał rozrządu
W silniku spalinowym wał rozrządu jest kluczowym elementem, który kontroluje sposób otwierania i zamykania zaworów. To urządzenie mechaniczne zapewnia, że silnik pracuje z najwyższą wydajnością i mocą.
Wał rozrządu jest napędzany przez wał korbowy za pomocą koła zębatego, paska zębatego lub łańcucha. Jego prędkość obrotowa jest o połowę mniejsza niż wału korbowego, dlatego ważne jest, aby ta część była zsynchronizowana.
Jednym z najważniejszych czynników wpływających na rozrząd wału rozrządu jest kąt rozwarcia płatków (LSA). LSA decyduje o tym, jaki moment obrotowy i jaką moc wytwarza silnik.
Gdy wałek rozrządu jest zsynchronizowany z korbą, będzie doskonale pracował, sterując układami zapłonowymi i wtryskiem paliwa. Jeśli tak nie jest, może to spowodować problemy z silnikiem.
Głowica cylindra
Głowica cylindra jest ważną częścią każdego silnika. Znajduje się na szczycie cylindrów i tworzy komorę spalania, którą uszczelnia uszczelka głowicy.
Dobra głowica cylindra powinna wytrzymać wysokie temperatury i ciśnienie, jakie panuje w silniku. Oznacza to, że powinna być wykonana z mocnych materiałów, takich jak aluminium lub żeliwo.
Istnieje wiele typów głowic cylindrów, a każdy z nich ma swoje zalety i wady. Na przykład głowice płaskie są proste i zapewniają ochronę bloku cylindrów, ale mają słabe osiągi ze względu na nieefektywny przepływ powietrza.
Głowice górnozaworowe mają złożoną konstrukcję i są lepsze pod względem przepływu powietrza, ponieważ wałek rozrządu znajduje się w nich powyżej popychaczy. Mają też większą komorę spalania niż ich odpowiedniki z głowicą płaską, co korzystnie wpływa na osiągi silnika.