IQOS to urządzenie elektroniczne, które podgrzewa wypełnione tytoniem pałeczki owinięte w papier, aby wytworzyć aerozol zawierający nikotynę. Produkt jest sprzedawany przez firmę Altria Group Inc, która jest właścicielem marki papierosów Marlboro.

Produkt jest obecnie sprzedawany na kilku rynkach w USA, w tym w Atlancie i Richmond. Jest sprzedawany jako alternatywa dla papierosów i promowany jako produkt „bezdymny”, który zmniejsza ekspozycję na toksyczne substancje chemiczne.

1. Online

IQOS to e-papieros wykorzystujący technologię heat not burn. Podgrzewa specjalnie ukształtowane pałeczki tytoniowe (zwane HEETS) i nie spala ich – co daje znacznie lepsze doświadczenie niż palenie papierosów, bez dymu, popiołu i zapachu.

Zaprojektowany i opracowany przez Philip Morris International, IQOS wykorzystuje unikalne ostrze grzewcze, które jest wykonane ze złota i platyny pokrytej ceramiką i włożone do uchwytu. Specjalistyczna elektronika kontroluje temperaturę, aby nie dopuścić do spalenia, co pozwala cieszyć się smakiem tytoniu bez innych związanych z nim zagrożeń dla zdrowia.

Badania nad czynnikami wpływającymi na rozpoczęcie i używanie IQOS są potrzebne, aby zrozumieć, w jaki sposób postrzeganie zmniejszonej szkodliwości, opakowanie, cena i użytkowanie w pomieszczeniach współdziałają w promowaniu zastępowania palenia. Ważne jest także zbadanie, w jaki sposób zachowanie branży wpływa na używanie papierosów.

2. sklepy wolnocłowe

Jednym z najlepszych miejsc do zakupu IQOS jest najbliższy sklep wolnocłowy. Oferują one szeroką gamę produktów, od kosmetyków i perfum po zegarki, prezenty, biżuterię, alkohol, tytoń i artykuły związane z podróżowaniem od najbardziej luksusowych i znanych marek na świecie.

Najnowszym urządzeniem IQOS, które pojawiło się na rynku, jest IQOS ILUMA PRIME, który jest obecnie dostępny w Genewie (w sklepie Aelia Duty Free prowadzonym przez Lagardere Travel Retail) i na lotnisku w Zurychu (w zarządzanym przez Dufry sklepie Zurich Duty Free). To urządzenie wykorzystuje technologię ogrzewania indukcyjnego, nie wymaga ostrza ani czyszczenia. Jest to również pierwszy produkt, w którym zastosowano inteligentny pojemnik do podgrzewania tytoniu zamiast jego spalania. IQOS ILUMA PRIME to świetny wybór dla osób, które chcą rzucić palenie na dobre. Jest to również najlepsze urządzenie IQOS, jakie możesz kupić w swoim kraju. Na co więc czekasz? Wpadnij i wypróbuj urządzenie IQOS!

3. Sprzedaż detaliczna

Urządzenie IQOS i HeatSticks (znane również jako HEETS na niektórych rynkach poza USA) są sprzedawane w różnych punktach sprzedaży detalicznej, w tym w sklepach specjalistycznych, kioskach w centrach handlowych, tymczasowych sklepach typu „pop-up” oraz w niespecjalistycznych punktach sprzedaży detalicznej, takich jak sklepy spożywcze i tytoniowe.

IQOS jest sprzedawany osobom dorosłym, które w przeciwnym razie kontynuowałyby palenie i używałyby innych produktów nikotynowych, ale są zainteresowane przejściem na bardziej beztytoniową alternatywę. Materiały marketingowe dla IQOS, podobnie jak tradycyjna reklama wyrobów tytoniowych, są zgodne z tradycjami przemysłu tytoniowego, co ma na celu przedstawienie produktu bezdymnego jako zdrowego i pozbawionego szkodliwych substancji chemicznych, które zazwyczaj znajdują się w papierosach.

Nasze badanie przeprowadzone w 75 punktach sprzedaży detalicznej IQOS wykazało, że w tych punktach sprzedaży detalicznej prowadzona jest znaczna ilość działań marketingowych i promocyjnych dotyczących IQOS/HeatSticks, które są widoczne dla wszystkich konsumentów detalicznych, w tym młodzieży i osób niepalących. Wyniki te są ważne, ponieważ na rynek wchodzą kolejne nowe produkty tytoniowe/nikotynowe, co uzasadnia ukierunkowane monitorowanie marketingu i promocji w punktach sprzedaży w tych miejscach.

4. Sklepy medyczne

W Stanach Zjednoczonych urządzenia IQOS są sprzedawane online i w sklepach medycznych. Ich obsługa polega na włożeniu pałeczki tytoniowej do urządzenia, które ją podgrzewa, tworząc wdychany aerozol (rysunek 2).

Philip Morris International, producent urządzenia IQOS, reklamuje je jako zdrowy i stylowy produkt lifestyle’owy skierowany do młodzieży, podobny do e-papierosów. PMI reklamuje IQOS jako narzędzie do rzucania palenia.

Choć urządzenia IQOS zawierają mniej substancji chemicznych powodujących raka niż papierosy, to nadal zawierają uzależniającą nikotynę i mają te same zagrożenia, co zwykłe papierosy, mówi Carpenter.

Kilka grup zajmujących się zdrowiem publicznym jest zaniepokojonych faktem, że Philip Morris International sprzedaje IQOS młodzieży w USA, co może zwiększyć liczbę osób rozpoczynających używanie tytoniu. Obawiają się również, że przekazy reklamowe promujące IQOS doprowadzą do błędnego postrzegania Ostrzegawczych Etykiet Zdrowotnych. Obecnie etykiety te są interpretowane jako poparcie dla IQOS przez konsumentów, a nie jako ważne ostrzeżenie o ryzyku związanym z IQOS.